Rekabet Kurumu bugün Unilever Sanayi ve Ticaret Türk A.Ş. (Unilever) hakkında soruşturma açıldığını duyurdu. Soruşturmanın gerekçesinin Unilever’in nihai satış noktalarında rakip dondurma ürünlerinin satışını engellemek suretiyle fiili münhasırlık oluşturarak 4054 sayılı Kanun’un 4. ve 6. maddesini ihlal ettiği iddiası olduğu belirtildi. Böylece yaklaşık 17 yıl sonra dondurma pazarı soruşturmaya konu olmuş oldu. Zira aynı konu 2002 yılında da ele alınmış ve raportörlerin soruşturma açılması yönündeki görüşüne karşın, Kurul soruşturma açmamıştı.
Hatırlanacağı üzere 2002 yılında Unilever hakkında dondurma sektöründeki hâkim durumunu kötüye kullanmak suretiyle 4054 sayılı Kanun’u ihlal ettiği iddiası ile önaraştırma yapılmıştı. Dondurma pazarında Algida markası ile faaliyette bulunan ve söz konusu dönemde %75’in üzerinde pazar payı ve muhtelif giriş engellerinin varlığı nedeniyle Unilever’in hâkim durumda olduğu kabul edilmişti. Raportör görüşü Unilever’in dondurma pazarında hâkim durumunu kötüye kullanıp kullanmadığının tespiti; Unilever’in 2002/2 sayılı Dikey Anlaşmalara İlişkin Grup Muafiyeti Tebliği’nin aradığı şartları taşımayan münhasır bir sistem kurmaya yönelik uygulamaları (4. madde açısından) ve ayrıca Algida markalı dondurmaların alınmaması durumunda satış noktalarında Unilever Grubu’na ait diğer ürünlerin verilmeyeceği yönündeki davranışlarının detaylı olarak incelenebilmesi için Unilever hakkında soruşturma açılması yönünde olmasına karşın; Kurul 26.12.2002 tarih ve 02-81/940-387 sayılı kararı uyarınca “yapmış olduğu eylemlerin rekabetin ve ticaretin gerektirdiği eylemler olduğu” gerekçesiyle Unilever hakkında soruşturma açılmamasına karar vermişti. Söz konusu iddialara bakıldığında bugün duyurusu yapılan soruşturmaya benzerlik gösterdiğini söylemek mümkün. Dolayısıyla mevcut soruşturmanın nasıl sonuçlanacağı merakla beklenecektir.
Unilever hakkında açılan bu soruşturmanın üçüncü soruşturma olduğunu da belirtelim. Unilever, Kurul’un ilk soruşturmalarından biri olan İGTOD soruşturmasındaki teşebbüsler arasında yer almış ve alıcılarının yeniden satış fiyatının belirlendiği gerekçesiyle Kurul’un 24.11.1999 tarih ve 99-53/575-365 sayılı kararında anılan teşebbüse 147.323 TL idari para cezası verilmişti.
2015 yılında ise Unilever hakkında idari yargının iptal kararı üzerine, Reklam Özdenetim Kurulu (RÖK) ile beraber; birlikte veya tek başına rakip faaliyetlerini zorlaştırdıkları iddiası ile soruşturma konusu olmuştu. Ancak Kurul 16.10.2015 tarih ve 15-38/631-214 sayılı kararında, Unilever ve RÖK’ün 4054 sayılı Kanun’un 4. ve 6. maddelerini ihlal etmediklerine karar vererek söz konusu teşebbüslere idari para cezası uygulanmasına gerek olmadığına karar vermişti.
Sonuç itibariyle rekabet hukuku ile ilgilenenlerin yanı sıra dondurma sevenlerin de sonucunu merakla bekleyeceği bir soruşturma oldu diyebiliriz.