Site Overlay
Birleşik Krallık Rekabet Otoritesi’nden “En Çok Kayrılan Müşteri” Koşulu Sebebiyle Konut Sigortaları Alanında Soruşturma

Birleşik Krallık Rekabet Otoritesi (CMA), fiyat karşılaştırma sitesi ComparetheMarket’ın sözleşme maddeleri aracılığıyla konut sigortası alanında faaliyet gösteren rakip şirketlerin internet sitelerinde ve diğer kanallarda daha düşük fiyat teklif edilmesini engellediği gerekçesiyle soruşturma başlattı.

Otorite, delilleri inceledikten sonra sözleşmelerdeki “En Çok Kayrılan Müşteri” (most favoured customerMFC) maddelerinin müşterilerin daha iyi bir konut sigortası elde etme olasılıklarını ortadan kaldırabileceğini tespit etmiştir.

Söz konusu maddeler sebebiyle rakip karşılaştırma sitelerinin konut sigortası alanında ComparetheMarket’tan daha düşük fiyatlar önererek müşteri kazanmaya çalışması engellenmektedir. Ayrıca, bu durum konut sigortası alanında faaliyet gösteren şirketlerin müşterilere aktarılan ek maliyetleri de yansıtmak suretiyle karşılaştırma sitelerine daha yüksek komisyon oranları ödenmesine sebep olmaktadır. Bütün bunların neticesinde konut sigortası satın alan müşterilerin düşük prim ödeyerek sigorta hizmetinden faydalanmaları engellenmektedir.

Birleşik Krallık Rekabet Otoritesi yetkilileri Birleşik Krallık’ta 20 milyondan fazla evin sigortası bulunduğunu, bu sebeple online fiyat karşılaştırma alanında faaliyet gösteren şirketlerin müşterilere en iyi olası teklifleri sunmalarının sektör için çok önemli olduğunu ifade etmiştir. Yürütülen soruşturma neticesinde ComparetheMarket’ın konut sigortası sunan şirketlerin başka bir yerde daha düşük bir fiyat sunmasını engelleyerek rekabeti ihlal ettiğinin tespit edildiği ve bu durumun müşterilerindaha yüksek prim ödemesine sebep olabileceği yetkililerce kaydedilmiştir.

2 Kasım 2018 tarihi itibariyle ComparetheMarket hakkında, sözleşmelerinin rekabet hukukunu ihlal ettiği gerekçesiyle soruşturma raporu düzenlenmiştir. Otorite, ComparetheMarket şirketinin vereceği daha ayrıntılı cevabı delillerle birlikte değerlendirdikten sonra nihai kararını verecektir.

“En çok kayrılan müşteri” (EKM) koşulu, sağlayıcı tarafından, diğer alıcılara önerilen daha uygun fiyat ve sözleşme koşullarının, kayrılan alıcıya da önerilmesi yükümlülüğünü ifade etmektedir Hatırlanacağı üzere EKM koşulu ülkemizde de  son dönemde önce iki kararda ardından Dikey Anlaşmalara İlişkin Kılavuz’da değişiklik yapılması sırasında gündeme gelmiştir. .

EKM koşulunun ele alındığı kararlardan ilki olan 09.06.2016 tarih ve 16-20/347-156 sayılı Yemek Sepeti kararında Kurul, Yemek Sepeti’nin pazardaki hakimiyetini kullanarak EKM uygulamaları ile rakip platformlarda daha iyi şartların sunulmasını önlediğini tespit etmiştir. Kararda Yemek Sepeti’nin rakip platformlarda fiyat, indirim, promosyon, menü içeriği, ödeme şekli, gönderim bölgesi, limiti ve benzeri konularda daha farklı koşulların sunulmasını önleyerek pazarda dışlayıcı etkide bulunmak suretiyle rekabeti sınırladığı sonucuna ulaşılmıştır.

05.01.2017 tarih ve 17-01/12-4 sayılı Booking.com kararında, “En İyi Fiyat Garantisi” başlığı altında konaklama tesislerinin Booking.com’a eşdeğer bir odaya ait daha iyi bir fiyatın başka internet sitesinde bulunmayacağı yönünde taahhüt verdikleri tespit edilmiştir. Söz konusu taahhüttün ihlali halinde konaklama tesisinin iki fiyat arasındaki farkı ödeme ve platformdaki fiyatları yükümlülüğe uygun hale getirme zorunluluğu bulunmaktaydı.

Bu iki kararın ardından EKM koşuluna dair, Dikey Anlaşmalara İlişkin Kılavuz’da, “Yeniden Satış Fiyatının Belirlenmesi” başlığı altında, 19. paragrafa açıklama eklenmiştir.  Ayrıca Kılavuz’un, “Çeşitli Dikey Sınırlamaların Analizi” başlığı altında, “9.5.2.9. En Çok Kayrılan Müşteri Koşulu” adlı yeni bir başlık açılmış ve bu başlıkta EKM koşuluna ilişkin ayrıntılı açıklamalara yer verilmiştir.

Kılavuz’da da ifade edildiği üzere EKM koşulunun pazardaki rekabete olumlu etki eden yönleri bulunmakla birlikte, rekabeti olumsuz yönde etkileyen tarafları da bulunmaktadır. Bu nedenle, EKM koşuluna ilişkin rekabet hukuku incelemelerinde, koşuldan yararlanan tarafın ve rakiplerin pazardaki konumuna, bu koşulun sözleşmeye ne amaçla konulduğuna, pazarın ve koşulun kendi karakteristik özelliklerine detaylı bir şekilde bakılması gerekmektedir. Hemen belirtmek gerekir ki EKM koşulu genel itibariyle yüksek pazar gücü ile birlikte rekabetçi endişelere konu olmaktadır.

Sonuç olarak gerek yurt dışında gerek ülkemizde EKM koşulu rekabet otoritelerince dikkat edilecek önemli bir nokta olmaya devam edecektir. Bu nedenle EKM koşulu uygulayan teşebbüslerin muhtemel bir yaptırımla karşılaşma riskini önleyici değerlendirmeler yapmaları yerinde olacaktır.