Fransız Rekabet Otoritesi elektrikli testere üreticisi Stihl şirketine, dağıtıcılarının internet sitesi satışlarını engellediği gerekçesiyle 7 milyon avro para cezası verdi. Bu karar, Avrupa Adalet Divanı’nın seçici dağıtım sistemleri ve online satışların kısıtlanmasına ilişkin Coty kararının Fransa’daki ilk uygulaması olma niteliğine sahiptir. Bu nedenle Rekabet Otoritesi yalnızca bu karara konu olan pazar için değil ayrıca farklı sektör ve ürünler için de geçerli olabilecek genel ilke ve kriterler belirlemeyi amaçlamıştır.
Karar temel olarak teşebbüsün 2006 ve 2017 yılları arasında, elektrikli testere ile çeşitli kesim ve biçim aletlerinin dağıtıcıların internet sitesi üzerinden satılmasını engellemeye yönelik faaliyetlerine dayanmaktadır. Otorite, bir üreticinin yüksek kalite veya yüksek teknoloji gibi bazı meşru gerekçelere dayanarak ürünlerinin satışını özel bir bayi ağı ile sınırlandırabileceğini belirtmiştir. Nitekim Stihl’in ürünlerinin kalitesini korumak ve doğru kullanımını sağlamak amacıyla yardım ve danışmanlık hizmeti kurmasını ve bu gerekçeyle seçici dağıtım sistemini tercih etmesini kabul etmiştir. Ayrıca bu yükümlülüklerin kontrolünü sağlamak ve marka imajını korumak amacıyla söz konusu ürünlerin üçüncü kişi platformlarda online satışının da yasaklanabileceğini belirtmiştir.
Ancak teşebbüsün; dağıtıcılara bu tür bir ürünün elden teslimini şart koşmasını yani ürünün yalnızca mağazada satışı ya da müşterinin bizzat evine elden teslimatına izin vermesini ürünlerin de facto olarak on-line satışının yasaklanması anlamına geldiğini tespit etmiştir. Zira Otorite’ye göre söz konusu ürünlerin elden teslimatını gerektiren ulusal ya da Avrupa düzeyinde herhangi bir yasal düzenleme mevcut değildir. Dolayısıyla dağıtıcı ile müşteri arasında böyle bir temasın kurulmasına ve ürün kullanımın gösterilmesine gerek yoktur. Yalnızca müşterinin dilinde yazılmış olan ve tehlikeli ürünlere ilişkin spesifik birtakım bilgiler içeren bir kullanım kılavuzunun teslim edilmesi zorunludur.
Sonuç olarak yapılan değerlendirmede, Stihl’in bu uygulamasının dağıtıcılar arası rekabetin ve online perakende satışa olan ilginin azalmasına yol açarak fiyatların % 10’a varan oranda ucuzlamasına engel olduğu belirtilmiştir. Bu nedenle teşebbüse 7 milyon avro para cezası verilmiş ve seçici dağıtım sisteminde değişiklik yapmasına hükmedilmiştir.