Rekabet Kurumu’nun internet sitesine 20 Temmuz Cuma günü konulan bir haberle 2002/2 sayılı Dikey Anlaşmalara İlişkin Grup Muafiyeti Tebliği (2002/2 sayılı Tebliğ) ve Dikey Anlaşmalara İlişkin Kılavuzun Güncellenmesi’ne dair Bilgi Notu ve Karşılaştırma Tablosu’nu görüşe açtığını duyurdu. Değişiklik ihtiyacının temel sebepleri arasında Rekabet Kurulu’nun bazı kararları ile anılan düzenlemeler arasındaki farklılıkların giderilmesi ile e-ticaretin giderek yaygınlaşmasına karşın bu ihtiyaca cevap verecek düzenlemelerin yapılmamış olması gösteriliyor.
Kurum’un görüşe açtığı metinde üç temel konuda değişiklik öngörülmüştür. Bunlardan ilki acentelik anlaşmalarına ilişkindir. Kurum tarafından hazırlanmış olan Bilgi Notu’na bakıldığında rekabet etmeme yükümlülüğü içeren (rakip ürün satmama) acentelik anlaşmalarının artık 4054 sayılı Kanun’un 4. maddesi kapsamında kabul edileceği anlaşılmaktadır. Bilgi Notu’nda özellikle acentelik anlaşmalarının belirsiz süreli ya da beş yılı aşan sürelerle yapılmasına dikkat çekilmiştir. Bilindiği üzere mevcut durumda acentelik anlaşmaları sigorta şirketleri ile acenteleri konumundaki bankalar arasında yapılan anlaşmalara ilişkin bazı kararlarda, anlaşmanın süresi boyunca geçerli olan rekabet etmeme yükümlülüğüne dair istisna dışında 4054 sayılı Kanun kapsamında kabul edilmemektedir.
İkinci değişiklik internet üzerinden satışlara ilişkindir. E-ticaret alanındaki gelişmeler neticesinde internetin önemli bir satış mecrası olduğuna dikkat çeken Rekabet Kurumu, internet üzerinden satışlara dair sağlayıcıların bayilerine getirebilecekleri kısıtlamaları kurala bağlamayı öngörmüştür. Bu nedenle de sağlayıcıların bayilerinin internet üzerinden satışlarına getirebilecekleri kısıtlamalara dair bazı açıklamalar yapılmıştır.
Kurum tarafından tartışmaya açılan üçüncü değişiklik önerisi ise son dönemlerde gerek ülkemizde gerekse dünyada karşımıza çıkan “en çok kayrılan müşteri” koşuluna ilişkin. Bilgi Notu’nda özellikle e-ticaretin yaygınlaşması ile birlikte EKM koşulunun rekabet otoriteleri için öneminin daha da arttığına dikkat çekiliyor. Hatırlanacağı üzere Kurul’un geçen yıl EKM koşulu içeren sözleşmeler ve uygulamaları nedeniyle rakiplerinin faaliyetlerini zorlaştırdıkları gerekçesiyle Yemeksepeti ve Booking’e ceza vermişti. Tartışmaya açılan Bilgi Notu’nda Açıklayıcı Kılavuz’da bu konuya ilişkin yol gösterici açıklamalara yer verilmemiş olduğuna işaret edilerek bu ihtiyacın karşılanmasına yönelik metinlere yer verilmiş olduğu görülüyor.