Yeni Dönem 31.12.2016 tarihinde başlıyor.
Resmi Gazete’de 28 Kasım 2013 tarihinde yayımlanan 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun yayımlanmasından 6 ay sonra yürürlüğe girmiştir. 28 Mayıs 2014 tarihinden bu yana uygulanmaktadır. Anılan Kanun’un 61. maddesi “Ticari Reklam” başlığını taşımaktadır. Bu maddenin beşinci fıkrasına göre “Aynı ihtiyaçları karşılayan ya da aynı amaca yönelik rakip mal veya hizmetlerin karşılaştırmalı reklamı yapılabilir.” Ticari reklamların uygulanmasına ilişkin detaylar 10 Ocak 2015 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Ticari Reklam Ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği” ile belirlenmiştir. Kanun’da da bahsi geçen karşılaştırmalı reklama ilişkin bu Yöentmelik’te de düzenleme yapılmıştır. Yönetmeliğin 8. Maddesi de “Karşılaştırmalı reklamlar” başlığını taşımaktadır. Buna göre aldatıcı ve yanıltıcı olmaması, haksız rekabete yol açmaması, karşılaştırılan mal veya hizmetlerin aynı nitelikte olması ve aynı istek ya da ihtiyaca cevap vermesi, tüketiciye fayda sağlayacak bir hususun karşılaştırılması, karşılaştırılan mal veya hizmetlerin, fiyatı da dahil bir ya da daha fazla maddi, esaslı, doğrulanabilir ve tipik özelliğinin objektif olarak karşılaştırılması, nesnel, ölçülebilir, sayısal verilere dayanan iddiaların; bilimsel test, rapor veya belgelerle ispatlanması, rakiplerin fikri ve sınai mülkiyet haklarını, ticaret unvanını, işletme adını, diğer ayırt edici işaretlerini, mallarını, hizmetlerini, faaliyetlerini veya diğer özelliklerini kötülememesi veya itibarsızlaştırmaması, menşei belirtilmiş mal veya hizmete ilişkin karşılaştırmada, mal veya hizmetlerin aynı coğrafi yerden olması, reklam veren ile rakibinin markası, ticaret unvanı, işletme adı veya diğer bir ayırt edici işareti ya da mal veya hizmetleri ile ilgili karışıklığa yol açmaması şartlarıyla rakip ürünlerle karşılaştırmalı reklam yapılabilmektedir. Benzeri hususlara dikkat edilmek suretiyle bir önceki Kanun döneminde de karşılaştırmalı reklam yapılabiliyordu. Yeni Kanun ve buna göre düzenlenen Yönetmeliğin getirdiği en önemli yenilik ise açık karşılaştırmalı reklam yapılmasına olanak tanınmış olmasıdır. Buna göre teşebbüsler artık rakiplerinin isim, marka, logo veya diğer ayırt edici şekil veya ifadeleri ile ticaret unvanı veya işletme adlarına yer vermek suretiyle karşılaştırma yapabilecekler. Sadece açık karşılaştırmalı reklama ilişkin düzenlemenin 10 Ocak 2016 tarihinde yürürlüğe gireceği kararlaştırılmıştı. Yeni bir uygulama olan açık karşılaştırmalı reklam için geri sayım başlamışken ve pek çok sektör oyuncusu için oldukça heyecan ve bir o kadar bilinmezlikle beklenen bir durum söz konusuyken 25.12.2015 tarihli Resmi Gazete’de yürürlük tarihi ertelenerek, yeni yürürlük tarihi 31.12.2016 olarak belirlendi. Türkiye’de ilk defa yapılacak olan açık karşılaştırmalı reklamların nasıl uygulanacağı konusunda hem sektör oyuncuları hem hukukçular hem de tüketiciler merak içerisinde. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı da bu konu özelinde halihazırda bir Kılavuz çalışması içerisinde bulunuyor, amaçları teşebbüslere yol gösterici nitelikte açıklayıcı bir metin hazırlamak. Reklamcılık bakımından yeni bir dönemin başlamak üzereyken ve bilinmezlikler mevcutken sektörlere uygulamaya geçiş bakımından bir süre daha tanınması oldukça olumlu bir gelişme olarak karşılandı. Son derece renkli uygulamaların mı yoksa uygulanabilecek idari yaptırımlar ve özel hukuk uyuşmazlıkları nedeniyle temkinli reklamların mı bizleri beklediği ise ayrı bir bilinmezlik. Neyse ki merakımızı gidermek konusunda bir yıldan kısa bir süre var. Gelişmeler açısından bizi takip etmeye devam edin. Şimdi reklamlar…